Ако имате бизнес имате нужда и от счетоводител. Всеки бизнес има нужда от адвокат и счетоводител, но вашия бизнес може и да няма нужда от постоянна адвокатска услуга, но счетоводителят ви е ангажиран постоянно, особено ако сте регистриран по ДДС. Имате две опции, да си назначите счетоводител на трудов договор или да сключите договор за счетоводно обслужване със счетоводна къща. Фирмите имат най-разнообразна дейност, така че ще приемем, че вашия бизнес е средно голям, нямате чак такъв документооборот, който да изисква със сигурност собствен счетоводен отдел и от време на време имате счетоводни и данъчни казуси, които изискват компетентно мнение.
Вариант 1 – назначавате си счетоводител на трудов договор. Приемаме, че един човек ви е достатъчен. Този човек ще играе ролята и на главен счетоводител, ще подписва годишните финансови отчети и трябва да разчитате на него, ако имате данъчен казус.
Плюсове:
-Този човек ви е винаги на разположение.
-Може да го натоварвате и с други дейности във фирмата ви.
-Информацията няма да излиза извън компанията ви.
Минуси:
-Най-вероятно този човек ще ви излезе скъпо. Едва ли би работил за под 1000 лева чисто. Като прибавим всички данъци и осигуровки сумата ще набъбне до около 1500 лева.
-Двайсет работни дена в годината този човек ще е в отпуск и ако ви трябва спешно информация в този период ще имате проблем.
-Ще е необходимо да закупите компютър и необходимия счетоводен софтуер и да плащате за неговата поддръжка.
-Вашият счетоводител, ще трябва да поддържа квалификацията си, а това означава разходи за литература и семинари.
-Във всеки един момент вашия счетоводител, може да напусне и вие в най-неподходящия момент да се окаже, че започвате всичко от начало.
Вариант 2 – сключвате договор със счетоводна къща.
Плюсове:
-Със сигурност ще ви излезе по евтино(малко по-надолу ще говорим за цената).
-Винаги може да се обадите и да получите необходимата информация.
-Нямате разходи за софтуер и хардуер и други подобни.
-Вероятността счетоводната къща да прекрати договора си с вас е много малка, защото за нея това е загуба на бизнес.
Минуси:
-Трябва да отчитате, че работите не с персонал, а с равноправни бизнес партньори.
-Документите на фирмата ви не са при вас и може да отнеме време да получите нужната информация, защото вие не сте единствения клиент.
Изводът е, че ако не сте фирма с голям документооборот и не ви трябва счетоводен отдел, е най-добре да се спрете на счетоводна къща. Тук обаче идва следващия проблем, как да изберете подходящата счетоводна къща и колко ще ви струва? Има много добри счетоводители, които са отлични специалисти, но когато направят собствена счетоводна къща, услугата която предоставят не е особено добра. Това е така, защото едно е да си добър специалист, а съвсем друго е да управляваш успешно подобен бизнес. Когато бизнеса се разрасне и вече не всеки документ минава през ръцете на собственика, трябва да има добра система за контрол на счетоводната информация. Най-добрият вариант е да има отделен човек, който да се занимава с контрола, а при собственика на счетоводната къща да идват за решаване само наистина важните казуси, но това означава повече средства за заплати. В повечето случаи този междинен контрол се елиминира и собственика се опитва да контролира всичко сам или със своя съдружник, ако има такъв. В повечето случаи това води до занижен контрол и грешки, защото той има същите задължения, които има и всеки един ръководител на бизнес и тази контролна функция му идва в повече. Също така в много счетоводни къщи няма вътрешни правила, по които се работи и това също води до грешки.
Как тогава да си изберем счетоводна къща? Потърсете препоръка от някой, който ползва услугите на счетоводната къща и е доволен от тях. Това не е сто процента гаранция, че и на вас ще свършат работа, но е доста добро начало. Друг възможен подход е да потърсите счетоводна компания, която има сертификати за качество или е минала процедура по одобрение на нейните вътрешни правила. Макар и това е сравнително рядък случай в българската практика, то тези компании съществуват на българския пазар. Най-грешният подход е се спрете на най-ниската цена. Високата цена, не винаги значи високо качество, но ниската цена винаги значи ниско качество. Счетоводните компании, също плащат заплати и за да привличат счетоводители с добра квалификация им трябват средства като на всички други фирми. Повечето избират формулата много клиенти-ниски цени-много работа-хората работят извънредно-правят се грешки-някои клиенти си отиват-идват нови заради ниските цени. Доста по-малко са тези фирми, които залагат на качеството и по-високите цени разбира се.
Ако фирмата ви е регистрирана по ДДС и функционира с нормален капацитет, цената ви за месечно счетоводно обслужване е нормално да е в границите между 500 и 1000 лева без ДДС. Конкретната цена се формира от много допълнителни фактори като, брой персонал, документооборот, сфера на дейност и др. Сами преценете, дали при нашата данъчна система, при която глобите започват от минимум 500 лева и могат да стигнат до десетки хиляди си заслужава да спестите 200 лева на месец, от нещо което може да ви коства бизнеса. Чуждестранните компании, които започват бизнес в България, в повечето случаи са наясно, че първото което трябва да си намерят е добър адвокат и добър счетоводител и цената не е водеща при подбора.